All rådgivning är avgiftsfri och sekretessbelagd.
Ett skuldsaneringsärende är ofta omfattande och kräver stora arbetsinsatser. Ett ärende kan dessutom sträcka sig över lång tid. Det är inte ovanligt att ärenden pågår längre än ett år. Arbetet innebär att rådgivaren aktivt arbetar för en förändring tillsammans med den som söker hjälp.
Den skuldsattes problem karakteriseras ofta av trassliga skuldsituationer, dålig överblick över ekonomin, ångest och oro över framtiden. I många fall är den som söker hjälp resignerad och orkar inte komma ur situationen på egen hand. Reaktionerna vid överskuldsättning kan vara olika. Men det är ofta karaktäriskt att man mår fysiskt och psykiskt dåligt, har svårt att ta kontakt med rådgivare, inte kan skilja på de olika skeendena i skuldhanteringen och har svårt att förstå vad som händer.
Kontaktuppgifter hittar du i högerspalten.
Avgörande för det fortsatta arbetet med skuldproblemen beror i hög grad på vilket betalningsutrymme som kan finns i den egna budgeten. Om det visar sig vara ett underskott som inte kan lösas måste andra åtgärder vidtagas. Kontakter tas med alla fordringsägare i syfte att uppnå en frivillig betalningsuppgörelse. Det kan leda till att ett sådant avtal upprättas och du kan gå vidare i din vardag.
Om det inte går att få en frivillig uppgörelse återstår att tvinga sig till en sådan med hjälp av kronofogden. En sådan uppgörelse (enligt skuldsaneringslagen) innebär oftast att den skuldsatte betalar ett bestämt månadsbelopp till alla fordringsägare under 5 år.
Sidan senast uppdaterad: 2018-01-16
Besöksadress
Marnäsliden, Biskopsvägen 10
Budget- och skuldrådgivare
Telefon: 0240-860 00
Ludvika kommun, 771 82 Ludvika