Du är här:

Från ansökan till pengar

Först efter en grundlig utredning innefattande minst ett besök hos socialsekreterare, oftast flera och ibland även ett hembesök, kan din rätt till försörjningsstöd fastställas.

Så här går det till

Första gången du ansöker om försörjningsstöd (socialbidrag) ringer du till Individ- och familjeomsorgens mottagnings- och vuxenenhet för att boka tid. Se telefonnummer och tider i rutan till höger.

Under telefonsamtalet görs en första bedömning av din situation. Du behöver ha minst en kvart på dig för samtalet. Vi kommer att vilja veta dina personuppgifter, din aktuella situation, hur du har försökt lösa din situation samt ingående frågor kring din ekonomi.  Om du inte har tillgång till telefon kan du kontakta oss via e-post eller besöka vår reception. Se e-postadress och besöksadress i rutan till höger.

Ansökan och utredning

Efter telefonsamtalet skickar vi hem ett meddelande om en tid för besök. I samma kuvert får du information om försörjningsstöd och ansökningsblankett.

Vi vill att du tar med dig ifylld ansökningsblankett till besöket. Är du gift eller sambo vill vi att båda ska vara med på besöket.   

När du undertecknar din ansökningsblankett ger du oss tillåtelse att göra kontroller hos Försäkringskassan, bilregistret och Patent- och registreringsverket och vid behov görs även kontroller hos Kronofogdemyndigheten, hyresvärden, elbolag, Centrala studiemedelsnämnden, A-kassan, Skatteverket och Arbetsförmedlingen. Dessa kontroller görs efter ditt första besök här, om du inte har kommit överens med oss om något annat.

Till besöket behöver du ha med dig en del viktiga handlingar.

Alla förändringar i dina inkomster ska meddelas till oss under den tid du får försörjningsstöd.

Det gäller även förändringar i din situation i övrigt.  

Försörjningsstödet består av en riksnorm och bidrag till övrig livsföring. Hur mycket pengar man kan få beror bland annat på familjens storlek och hemmavarande barns ålder. Här kan du se hur normen ser ut och hur vi räknar ut summan på försörjningsstödet.   

Hur lång tid det tar innan vi kan fatta beslut om din ansökan är svårt att ange. Det beror på hur komplicerad din situation är, om ansökan behöver kompletteras med fler handlingar, om kontakter med andra myndigheter behöver göras, o s v.

Vår strävan är dock att du ska få beslut så fort som möjligt.

När beslutet är taget och det innebär att du är beviljad försörjningsstöd, betalas pengarna ut på ditt bankkonto efter ca tre bankdagar. Om vi helt eller delvis avslår din ansökan får du ett skriftligt beslut med vår motivering och en beskrivning på hur du ska gå till väga om du vill överklaga beslutet

Dela

Sidan senast uppdaterad: 2017-03-10

Kontakta oss
Telefon: 0240-860 00
Öppettider: 7:30-12:00, 13:00-16:15

Individ- och familjeomsorgen
Stöd och försörjning

Besöksadress:
Marnäsliden, Biskopsvägen 10, Ludvika

Enhetschef
Susanna Öbrell 0240-864 12

Telefontider för rådgivning och tidbokning:
mån-tis, tors-fre 08:30-11:30
ons 08:30-09:30

Ludvika kommun, 771 82 Ludvika

Telefon: 0240-860 00
SPC3N2.sitevision-cloud.net · 24/06 22:46:54