Du som tränar mycket

Ett enkelt sätt att se till att man får i sig rätt mängd mat är att utgå ifrån tallriksmodellen, vilken är uppbyggd i tre delar. En del består av Potatis, pasta eller ris. Den andra delen består av rotfrukter eller grönsaker och den sista delen består av kött, fisk, ägg eller ett vegetariskt alternativ.
Rör du dig mycket så kan du utöka delen med potatis, pasta och ris så att de täcker halva tallriken och låter de andra två delarna utgöra varsin fjärdedel.
Inför ett träningspass så är det viktigt att du fyller på med rätt energi för att orka med träningen. Kolhydrater (pasta, ris, bröd mm) är det näringsämne som snabbast blir omvandlat till energi i kroppen men kan även lagras som en energireserv. Så äter du detta innan träningspasset så gör detta att du orkar träna bra och under en längre tid.

Efter ett hårt träningspass så blir kroppens energilager tömt och måste därför fyllas på med nytt. i samband med ett avslutat träningspass bör du äta något kolhydratrikt livsmedel, exempelvis en smörgås eller en banan samt dricka mycket vätska. Därefter inom någon timme bör du dessutom äta ett ordentligt mål med mat. Glöm inte att vila så att kroppen får återhämta sig.

Om ditt träningspass sträcker sig under en längre period eller tid kan det dessutom vara bra att fylla på med sportdryck eller en banan och vatten under träningen.

Relaterad information


Dela

Sidan senast uppdaterad: 2017-11-21

Kontakta oss
Telefon: 0240-860 00
Öppettider: 7:30-12:00, 13:00-16:15

Kostchef
Gun-Britt Hedsten 0240-864 54

Fler kontaktuppgifter

Ludvika kommun, 771 82 Ludvika

Telefon: 0240-860 00
SPC3N1.sitevision-cloud.net · 13/12 23:31:20