Jobbeskrivning

    Biståndshandläggare SoL/LSS

    Vill du jobba i ett piggt och glatt team, där trivsel, samarbete och utveckling av yrkesområdet är prioritet. Bland annat arbetar vi nu med utvecklingen av IBIC. Du kommer ha många bollar i luften. I arbetet är du social, stödjande, motiverande, undersökande och fungerar ofta som spindeln i nätet.

    Arbetsuppgifter

    Handläggning i form av utredning och beslut enligt socialtjänstlagen, SoL och enligt lagen om stöd och service till funktionshindrade, LSS. I arbetet ingår hembesök, samordnad individuell planeringsmöten, inhämtande av uppgifter, uppföljningar, omprövningar, samverka och samarbeta med andra huvudmän och samordning av vårdinsatser från flera vårdgivare. Arbetsuppgifterna innehåller uppgifter såsom att göra skriftliga biståndsutredningar, delegationsbeslut och skriftliga underlag för handläggning enligt ovannämnda lagar.

    Kvalifikationskrav

    Formell kompetens (krav): Högskoleutbildning för socialt arbete. Arbetslivserfarenhet som biståndshandläggare. Arbetslivserfarenhet inom verksamhetsområdet.

    Meriterande kompetens (ej krav men önskvärt): För att självständigt kunna arbeta med handläggning, kartläggning och uppföljning av ärenden som avser äldre personer bör du ha teoretiska kunskaper och praktisk färdigheter inom följande områden: äldre, åldrande, funktionshinder. utredning, beslut, samtal, relationer samverkan, samordning, regelverk, rättsutveckling, insatser, uppföljning och utvärdering. Tidigare erfarenhet och kompetens i IT-stöd så som tex Procapita/LifeCare. Erfarenhet av utvecklingsarbete inom aktuella områden.

    Personliga egenskaper: Kunna sätta den äldre och funktionshindrade personens behov i fokus och säkerställa brukarens delaktighet och inflytande. Kunna uppmärksamma närståendes behov av stöd. Kunna ta emot och hantera synpunkter, klagomål och förslag. Ha goda samtalsledaregenskaper. Förmåga att driva och genomföra förändringsprocesser. Kunna arbeta intensivt och under tidspress, hantera högt inflöde av ansökningar. Att i stressade situationer kunna prioritera och strukturera arbetet. För att få en bra och bred sammansatt arbetsgrupp kommer vikt även läggas på personlig lämplighet. Körkort krävs.

    Anställningsvillkor

    Tillsvidareanställning. From snarast, heltid måndag-fredag.

    Kontaktperson

    TF Enhetschef Susanne Eriksson 0240-86834

    Facklig kontaktperson

    Vision: via Ludvika kommuns växel 0240-860 00

    Ansökan
    Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 7/6 2020. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

    Kontakta oss
    Ludvika kommun
    info@ludvika.se
    0240-860 00

    Sidan uppdaterades: 2020-02-06

    På www.ludvika.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.