Jobbeskrivning

    Socialsekreterare till Utredningsenheten och Familjehem/familjerättsenheten

    Arbetsuppgifter
    Just nu söker vi flera nya medarbetare till två av IFO:s enheter, (2 inom varje enhet) utredningsenheten och Familjehem/familjerättsenheten. På utredningsenheten arbetar socialsekreterare med mottagning, utredning och insatser gällande barn och beroende/missbruk. På enheten arbetar även administrativa handläggare, två 1:e socialsekreterare och en enhetschef. På familjehems/familjerättsenheten arbetar socialsekreterare med att följa och ansvara för placerade barn, familjehem och familjerättsliga frågor, 1:e socialsekreterare och en enhetschef.

    Nu har du chansen att bli en del i någon av våra väl fungerande enheter. Som utredande socialsekreterare (med inriktning mot barn – och unga) arbetar du med att utreda egna ansökningar eller inkomna anmälningar med stöd av SoL eller LVU. Du blir en av sju socialsekreterare, i de allra flesta utredningar arbetar socialsekreterarna två och två, de har också ett mycket nära arbetsledande stöd. Vi lägger stort fokus på tydlighet, struktur och gott bemötande. Möten med barn och ungdomar prioriteras och värdesätts, även hembesök och /eller besök utanför kontoret är viktigt.

    Som socialsekreterare på Familjehem/familjerättsenheten söker vi socialsekreterare som arbetar med att följa upp placerade barn (HVB eller familjehem). Du blir en av sex barnsekreterare, i gruppen finns även tre familjehemssekreterare. I de allra flesta ärenden arbetar socialsekreterarna två och två, de har också ett mycket nära arbetsledande stöd. Vi lägger stort fokus på delaktighet, tydlighet och ett gott bemötande. För oss är det viktigt att jobba nära de barn och familjer vi möter. I rollen som barnsekreterare ingår även arbete med barnets biologiska föräldrar och nätverk.

    Att arbeta med arbetsuppgifter inom socialtjänstens barnavård är utmanande, intressant och utvecklande. Vi möter människor som kan vara eller är i behov av hjälp från samhället. Det är ett meningsfullt arbete.

    Kvalifikationer
    Vi söker dig som har ett intresse av människor, både stora och små och som gillar utmaningar, samverkan och socialt arbete. Du är smidig, nyfiken och ansvarstagande.

    Krav: Socionomexamen, kunskap om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga.

    Meriterande: Meriterande är erfarenhet från myndighetsutövning inom IFO, kunskap och erfarenhet av BBIC, systemiskt förhållningssätt, MI, Signs of safty och våld i nära relationer.

    Vi erbjuder extern handledning och friskvård.

    Körkort krävs.

    Anställningsvillkor
    Anställningsform. Tillsvidare

    Omfattning: Heltid

    Arbetstid: 40 tim/vecka

    Tillträde 1 oktober 2020

    Upplysningar
    Utredningsenheten Lena Petrisi enhetschef, lena.petrisi@ludvika.se tel 0240-864 67.

    Familjehem/familjerättsenheten Jessica Kalles enhetschef, jessica.kalles@ludvika.se, tel 0240- 869 49

    Arbetstagarorganisation
    SSR och Vision nås via växeln tel 0240-860 00

    Ansökan
    Välkommen med din ansökan senast den 28 september 2020.

    Intervjuer kommer att ske löpande.

    Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

    Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

        

    Kontakta oss
    Ludvika kommun
    info@ludvika.se
    0240-860 00

    Sidan uppdaterades: 2020-02-06

    På www.ludvika.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.