Nyhet

    Kort från kommunfullmäktige

    Måndagens kommunfullmäktige hölls med 25 ledamöter i stället för det ordinarie antalet 45. Åtgärden görs för att minimera risken för spridning av sjukdomen covid-19.

    Antalet ärenden var också reducerat, med hänsyn till covid-19. Kvar var bara prioriterade ärenden. Här återges ett urval av det som avhandlades.

    Årsredovisning för 2019

    Fullmäktige godkände och fastställde Ludvika kommuns årsredovisning för 2019. Det finansiella målet nåddes, liksom lagkravet på att inte redovisa ett underskott. Nämndernas driftskostnader var dock högre än den budgeterade nivån.

    Under året skedde en positiv utveckling för flera av de 18 resultatmått som är kopplade till fullmäktiges fem verksamhetsmål. Dessvärre nåddes bara ett av målen fullt ut.

    Ansvarsfrihet för nämnderna

    Fullmäktige beviljade ansvarsfrihet för nämnderna samt enskilda ledamöter i dessa organ för verksamhetsåret 2019.

    Fullmäktige antog översiktsplanen för Klenshyttan. Den behandlar frågor om buller, kulturmiljö och utbyggnadsmöjligheter i Klenshyttan.

    Möten på distans

    Ett ärende handlade om en ändring i de dokument som styr arbetet i fullmäktige och nämnder. Beslutet innebär att ledamöter under särskilda omständigheter och efter prövning får delta i sammanträden på distans.

    Fullmäktige fastställde också verksamhetsområde för vatten och spillvatten för Kyrkviken i Grängesberg. Inkoppling av vatten och spillvatten har påbörjats för del av området och är planerat att fortsätta under 2021.

    Protokollet från fullmäktige finns på sidan Möten och protokoll från torsdag 9 april.

    Kontakta oss

    Ludvika kommun
    info@ludvika.se
    0240-860 00

    Publicerad: 07 apr 2020

    Uppdaterad: 07 apr 2020

    På www.ludvika.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.