Nyhet

    En ovanlig termin – pedagoger och rektor ger sin bild av skolan under pandemin

    Hur har den blandade skolgången fungerat under pandemin? Riktigt bra, om man frågar rektor och de tre pedagogiska samordnarna på Lorensbergaskolans högstadium.

    Terminen är nu till ända. En annorlunda sådan.

    Från i julas har Lorensbergaskolan haft blandundervisning. Det betyder att eleverna ena dagen är på skolan och andra dagen hemma.

    Många utomstående har förstås åsikter. Så även pedagoger och vårdnadshavare.

    Tre pedagoger

    Gunilla Webrell, Balwinder Chadda och Tina Nylund är pedagogiska samordnare för årskurs 7, 8 och 9 på Lorensbergaskolan. De ger här sin syn hur undervisningen fungerat under pandemin.

    – De som är hemma har vi haft kontakt med dagligen. De checkar in på morgonen och berättar vilka lektioner de har. De får en vuxenkontakt både här och hemma, säger rektor Madde Goldmann.

    – Vi har sagt att de kan ringa, mejla, eller sms:a när de vill, om de kör fast. Det har funkat riktigt bra, säger Balwinder.

    – Vissa elever har vi beslutat att det finns ett behov för att vara i skolan. Andra elever kan alltid komma om de vill – det finns utrymme för de som inte klarar att jobba hemma, säger Gunilla.

    Viss oro

    Vissa föräldrar har vädrat oro över hur pedagogerna hade tillräckligt underlag för att sätta betyg.

    – Vi har inte ens tänkt tanken att vi inte skulle ha det. Vi är ledsna för deras skull, att niorna inte kunnat åka på riksdagsresa och haft alla ”stora gemensamma balunser” som man har i nian – hänga med klassen helt enkelt. Men undervisning och kunskaper, det får de med sig, säger Gunilla.

    Kompetenshöjning

    Både elevers och pedagogers digitala kompetens har fått en rejäl skjuts. Möten via nätet är inte längre något konstigt och möten i olika forum fungerar bra.

    – Vad snabbt eleverna har anpassat sig! Våra sjuor, fastän de är 13 år, har hittat egna digitala rum som de stannar kvar och samarbetar i. Det har varit kul att lyssna på, säger Balwinder.

    Varm kommunikation

    Naturligtvis har det funnits och finns en oro för att eleverna känner sig ensamma där hemma, speciellt de som allra mest är i behov av en social samvaro på plats. Där har pedagogerna försökt anstränga sig för att skapa en så varm och omhändertagande kommunikation som bara möjligt i digital form.

    – Vi jobbar med den sociala biten. Det här handlar om ett helt samhälle, där familjen är hemma och ”trampar på varandra”. För våra ungdomar är det här hela livet; de går bara i nian en gång, säger Madde.

    Längtar

    Pedagogerna längtar efter en höst med närundervisning.

    – Då får vi utvärdera och tänka framåt, säkert på ett nytt sätt. Vissa saker är tydliga hur bra de fungerar digitalt, men vi vet varför vi måste träffa eleverna i vissa sammanhang, när vi ser att ”det här går inte via nätet”, säger Gunilla.

    Bara enstaka smittade

    De praktiska ämnena har så klart varit svårast att få ihop. Men belöningen, om man nu kan tala om en sådan, är att bara enstaka personer varit smittade på Lorensbergaskolan. Inga så kallade kluster.

    – Om vi hade släppt på det hade det sett helt annorlunda ut, säger Balwinder.

    Tagit ansvar

    De tror att de flesta kollegorna tar stort ansvar även på fritiden och stannar hemma när de har symtom.

    – Jag har inte känt mig rädd när jag gått hit, säger Madde.

    – Eleverna… det beror vem man frågar, en del tycker att det går jättebra, att de får mycket gjort, andra får inget gjort hemma, men då är man alltid välkommen hit, säger Gunilla.

    Fotnot: intervjun ägde rum innan terminen hade tagit slut.

    Kontakta oss

    Ludvika kommun
    info@ludvika.se
    0240-860 00

    Publicerad: 24 jun 2021

    Uppdaterad: 24 jun 2021

    På www.ludvika.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.