Om Corona på lätt svenska och på teckenspråk

Corona är ett virus som smittar mellan människor. Om du blir smittad kan du få sjukdomen covid-19.
En del får en lätt förkylning. Andra kan bli mycket sjuka.

Vaccination mot covid-19

Covid-19 är en smittsam sjukdom.

Vaccination är det effektivaste sättet att undvika att bli allvarligt sjuk eller dö av sjukdomen.

Vaccination kan också hjälpa till att minska spridningen av covid-19 i samhället.

Därför är det viktigt att många personer väljer att vaccinera sig.

Du kan läsa mer om vaccination på sidan 1177.se/dalarna Länk till annan webbplats.

 

Bilder: Tvätta händerna - undvik att ta i hand - nys och hosta i armvecket
  • Vaccinera dig!
  • Stanna hemma om du är förkyld.
  • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten.
    Både innan du går ut och när du kommit hem.
  • Använd gärna handsprit.
  • Nys och hosta i armvecket.
  • Ha avstånd till andra människor
  • Undvik att röra ansiktet med händerna.

Genom att göra det kan vi skydda de personer som Corona kan vara farligt för.

Telefonnummer du kan ringa om du har frågor

Ring SOS Alarms informationsnummer 113 13

om du inte hittar information på internet.


113 13 kan du få information

om myndigheternas råd och regler.


Ring sjukvårdsupplysningens nummer 1177

om du behöver råd om dina symtom

och om du känner dig sjuk av covid-19.


Ring inte 1177 om du har andra frågor om corona-viruset

eller om myndigheternas råd och regler om corona-viruset.


Stöd med telefon-samtal

Om du behöver hjälp med att ringa

så kan du ringa Teletal

på telefonnummer 020-22 11 44.

Du kan få stöd och hjälp med telefon-samtal.

Teletal är gratis.


Mer information på lättläst svenska om Covid-19 på krisinformations hemsida
Mer information om covid-19 på teckenspråk på krisinformations hemsida

Så smittar sjukdomen covid-19

Du kan bli smittad när någon hostar eller nyser.
Då kommer det ut små droppar i luften.
Viruset finns i dropparna.
Om du står nära kan du få dem på dig
och bli smittad.

Du kan också bli smittad
om du får viruset på händerna
från någon annans händer.
Till exempel om ni tar i hand.

Om du sedan råkar peta dig i ansiktet
kan viruset komma in i kroppen
genom ögon, näsa och mun.
Därför ska du tvätta händerna ofta
och inte peta dig i ansiktet.

Håll i, håll ut

Håll i, håll ut. Tillsammans kan vi bromsa smittan

Kontakta oss

Ludvika kommun
info@ludvika.se
0240-860 00

Sidan uppdaterades: