Om Corona på lätt svenska och på teckenspråk

    Corona är ett virus som smittar mellan människor. Om du blir smittad kan du få sjukdomen covid-19.
    En del får en lätt förkylning. Andra kan bli mycket sjuka.

    Vaccination mot covid-19

    Lättläst svenska om vaccination finns på sidan 1177.se/dalarnalänk till annan webbplats

    Bilder: Tvätta händerna - undvik att ta i hand - nys och hosta i armvecket
    • Stanna hemma om du är förkyld.
    • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten.
      Både innan du går ut och när du kommit hem.
    • Använd gärna handsprit.
    • Nys och hosta i armvecket.
    • Ha avstånd till andra människor
    • Undvik att röra ansiktet med händerna.

    Genom att göra det kan vi skydda de personer som Corona kan vara farligt för.

    Telefonnummer du kan ringa om du har frågor

    Ring SOS Alarms informationsnummer 113 13

    om du inte hittar information på internet.


    113 13 kan du få information

    om myndigheternas råd och regler.


    Ring sjukvårdsupplysningens nummer 1177

    om du behöver råd om dina symtom

    och om du känner dig sjuk av covid-19.


    Ring inte 1177 om du har andra frågor om corona-viruset

    eller om myndigheternas råd och regler om corona-viruset.


    Stöd med telefon-samtal

    Om du behöver hjälp med att ringa

    så kan du ringa Teletal

    på telefonnummer 020-22 11 44.

    Du kan få stöd och hjälp med telefon-samtal.

    Teletal är gratis.


    Mer information på lättläst svenska om Covid-19 på krisinformations hemsida
    Mer information om covid-19 på teckenspråk på krisinformations hemsida

    Så smittar sjukdomen covid-19

    Du kan bli smittad när någon hostar eller nyser.
    Då kommer det ut små droppar i luften.
    Viruset finns i dropparna.
    Om du står nära kan du få dem på dig
    och bli smittad.

    Du kan också bli smittad
    om du får viruset på händerna
    från någon annans händer.
    Till exempel om ni tar i hand.

    Om du sedan råkar peta dig i ansiktet
    kan viruset komma in i kroppen
    genom ögon, näsa och mun.
    Därför ska du tvätta händerna ofta
    och inte peta dig i ansiktet.

    Håll i, håll ut

    Håll i, håll ut. Tillsammans kan vi bromsa smittan

    Kontakta oss

    Ludvika kommun
    info@ludvika.se
    0240-860 00

    Sidan uppdaterades:

    På www.ludvika.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.