Om Corona på lätt svenska och på teckenspråk

    Corona är ett virus som smittar mellan människor. Om du blir smittad kan du få sjukdomen covid-19.
    En del får en lätt förkylning. Andra kan bli mycket sjuka.

    Bilder: Tvätta händerna - undvik att ta i hand - nys och hosta i armvecket

    Så smittar sjukdomen covid-19

    Du kan bli smittad när någon hostar eller nyser.
    Då kommer det ut små droppar i luften.
    Viruset finns i dropparna.
    Om du står nära kan du få dem på dig
    och bli smittad.

    Du kan också bli smittad
    om du får viruset på händerna
    från någon annans händer.
    Till exempel om ni tar i hand.

    Om du sedan råkar peta dig i ansiktet
    kan viruset komma in i kroppen
    genom ögon, näsa och mun.
    Därför ska du tvätta händerna ofta
    och inte peta dig i ansiktet.

    • Stanna hemma om du är förkyld.
    • Tvätta händerna ofta med tvål och vatten. Både innan du går ut och när du kommit hem.
    • Använd gärna handsprit.
    • Nys och hosta i armvecket.
    • Ha avstånd till andra människor
    • Undvik att röra ansiktet med händerna.

    Genom att göra det kan vi skydda de personer som Corona kan vara farligt för.

    Håll i, håll ut

    Håll i, håll ut. Tillsammans kan vi bromsa smittan

    Teckenspråk - krisinformation.se

    Kontakta oss

    Ludvika kommun
    info@ludvika.se
    0240-860 00

    Sidan uppdaterades: 2020-05-27

    På www.ludvika.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.