Kunskapsresan
Kunskapsresan är namnet på Ludvika kommuns gemensamma utvecklings- och kvalitetsarbete.
Det är skolornas sätt att på vetenskaplig grund arbeta för rätten till likvärdig utbildning, kollegialt lärande och målstyrning. Det innefattar att systematiskt bedriva ett utvecklingsarbete som innehåller praktiskt och professionell stöd på individ-, arbetslag och ledningsnivå.
Gemensam vision
En gemensam vision är den främsta vägvisaren på resan. Här nedan följer rektorsgruppens vision för att skapa en likvärdig utbildning i Ludvika kommuns grundskolor och anpassade grundskola.
Varje skola ska vara den bästa skolan för varje elev som går där.
Varje skola har unika egenskaper och förutsättningar. Tillsammans, elev, personal och vårdnadshavare, arbetar skolorna för att skapa de bästa lärmiljöerna för varje elev som går på aktuell skola.
Lärande
Hos oss ska varje elev synliggöras, utmanas och lyckas. Lärandet ska kännas meningsfullt och utvecklande. Lärmiljön ska kännetecknas av trygghet och studiero.
Undervisningen ska ha en tydlig struktur med en flexibilitet som utmanar varje elev att utifrån sina egna förutsättningar utvecklas så långt som möjligt.
Höga förväntningar på eleven kopplade till dennes erfarenhet, ska stödja lärandet.
Kompetens, förmåga och engagemang ska känneteckna den professionelle läraren och övrig personal på skolan.
Kreativitet
Vi vill skapa glädje och lust i allt lärande och stötta tilltron till elevens egen förmåga. Olika arbetssätt, elevers delaktighet och en stark vilja att utvecklas, ska vara ett redskap för detta.
Framtid
Vi vill ge eleverna de verktyg de behöver för att möta en framtida föränderlig värld. Dagens kunskap ska bli elevens möjlighet i framtiden.
Goda värderingar
Respekt för varandra - oavsett kön, religion, nationalitet eller personlighet, är grunden för all verksamhet på skolan. Vi arbetar för att vidga elevens perspektiv. Eleven ska utvecklas till att bli tolerant, lyhörd, respektfull, nyfiken och kommunikativ.
Ta del av hur vi arbetar med kvalitetsutveckling i skolan
Det här är kunskapsresan för oss
Skolans och lärarnas rutiner
Skolans och lärarnas rutiner som är framtagna i process där mellan lärare och rektorer. Rutinerna ska vara en ledstång för att vi tillsammans i skolvardagen ska kunna stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål genom en välgrundad, likvärdig och rättssäker skola.
Alla, behöriga, obehöriga och nyanställda lärare får i rutinerna stöd kring hur vi tänker och arbetar med fokus på inlärning och kunskapskraven i alla ämnen.
Rutinerna beskriver rektors, arbetslaget och pedagogens ansvar.
Mentorskap
En trygg start är viktig för att bevara det engagemang och den kunskap som finns hos nyexaminerade lärare och förskollärare, och för att ge stöd till fortsatt professionell utveckling har Ludvika kommun har valt att satsa på en genomtänkt strategi och organisation för introduktionsperioden i förskola och skola. Introduktionsperiod och mentorskap Pdf, 4.4 MB.
Öppna din dörr!
I Ludvikas skolor arbetar vi löpande och gemensamt med att utveckla undervisningen. Med hjälp av vår plan för bättre och bättre undervisning är ambitionen att vårt fokus på undervisningens kvalitet ska bli både systematiskt och kollegialt.
Viktiga inslag i planen är lektionsobservationer, didaktiska samtal, co-coaching och workshops i olika typer av arbetslag.
Projektarbete
Ludvika kommun har under tre år deltagit i Skolverkets projekt "Riktade insatser för nyanlända och flerspråkiga barns och elevers utbildning". Fokusområden för denna insats var:
- Ta fram gemensamma rutiner och guider som stödjer och stärker utbildningen av nyanlända barn och elever
- Arbeta med att stärka och utveckla värdegrunden och demokratiuppdraget
- Utbildning inom interkulturalitet, svenska som andra språk och digitalisering
Närvarotrappan
Närvarotrappan ger stöd för mentor/klasslärare, rektor och verksamhetschef, från identifierad frånvaro till skolpliktsanmälan.
Terminsutvärdering
”Varför fick eleverna de resultat som de fick när vi tänkte och gjorde som vi gjorde?”
I Ludvikas skolor arbetar vi med en gemensam lälsårsutvärdering där den pedagogiska personalen aktivt deltar i att analysera och bedöma den senaste terminens undervisning. Denna process syftar till att identifiera områden för förbättring och kontinuerlig utveckling av den pedagogiska verksamheten.
Förstelärare
I Ludvika kommun finns under läsåret 23/24 knappt 30 förstelärare. De har ett stärkt uppdrag med ökade krav på utveckling av sin egen undervisning, att följa skolforskning, sprida kunskap och vara aktiv i det kollegiala samtalet.
Genom att blogga delar förstelärarna med sig av sina tankar och reflektioner kring undervisning. Ta del av deras blogginlägg här. Förstelärare delar (google.com) Länk till annan webbplats.
Kunskapsavstämningar
Avstämning av elevernas kunskaper sker 4 gånger per år i Unikum. Lärare, arbetslag, skolledning och förvaltningsledning analyserar med hjälp av avstämningarna vilka utvecklingsbehov som finns i verksamheterna och vidtar med grund i denna analys nödvändiga förbättringsåtgärder.
Kvalitetsdialoger
I Ludvika kommuns grundskolor och anpassade grundskolor möts representanter för huvudmannen (verksamhetschef skola, verksamhetsutvecklare m.fl.) och för skolenheten (rektor, bitr. rektor, förstelärare, arbetslagsledare, mfl.) för samtal kring enhetens utvecklingsarbete och verksamhetsplan vid fyra tillfällen under läsåret.
Rektorer från andra skolenheter inbjuds att delta vid dessa kvalitetsdialoger och tillsammans med representanter för huvudmannen coacha och ställa nyfikna frågor kring enhetens resultat, analys och nya mål.
Elevhälsa
Skolans elever har tillgång till elevhälsa med medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. Elevhälsan ska främst arbeta hälsofrämjande och förebyggande och även stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål.
Vill du bli en av oss?
Barn från vår verksamhet och vår förvaltningschef Jonas Fors berättar vad det innebär att jobba hos oss. Kolla filmen nedan!
Kontakta oss
Social- och utbildningsförvaltningen
social.utbildning@ludvika.se
0240-860 00
Sidan uppdaterades: