Elektronisk faktura för dig som privatperson

Om du anmält att du vill ha elektroniska fakturor kommer de att skickas till dig via din Internetbank. Där kan du titta på fakturan elektroniskt.

Hur anmäler jag mig till elektronisk faktura?

Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Välj Ludvika kommun och fyll i anmälningsformuläret.

Vad är fördelarna med elektronisk faktura?

En stor fördel är att uppgifter som referensnummer (OCR), belopp och förfallodag redan är ifyllt när fakturan presenteras i Internetbanken. Du som betalare kontrollerar uppgifterna och signerar betalningen utan att behöva fylla i långa och krångliga referensnummer.

Kan jag spara e-fakturan?

E-fakturan sparas upp till 18 mån i din Internetbank. Men du kan enkelt spara ner den till din hårddisk eftersom fakturan är i PDF-format. Klicka på spara/diskett-symbolen när fakturan visas för spara den.

Kan jag betala någon annans elektroniska faktura via min Internetbank (till exempel make/makas faktura)?

Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Hur vet jag att jag fått en elektronisk faktura till min Internetbank?

Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några elektroniska fakturor som har kommit in för betalning.

Får jag pappersfaktura?

Nej, när du är anmäld till elektronisk faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Ludvika kommun.

Vilken information får jag på den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När betalas en elektronisk faktura?

När du har godkänt din elektroniska faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

Kan jag kombinera elektronisk faktura med autogiro?

Ja, du kan ansöka om att dina elektroniska fakturor skall betalas med autogiro via länken i din Internetbank. Det innebär att du får en elektronisk faktura, men du behöver inte godkänna den. Den kommer automatiskt att betalas på förfallodagen. Autogiro fungerar inte i kombination med annan betalare.

När får jag den elektroniska fakturan?

Den elektroniska fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan.

Vad händer om jag missar att betala?

Om du missar att betala din elektroniska faktura, skickar Ludvika kommun en pappersfaktura som påminnelse. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank?

Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten elektronisk faktura från Ludvika kommun.

Hur avanmäler jag mig från elektronisk faktura?

Via din Internetbank letar du upp avanmälan för elektronisk faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om elektronisk faktura?

Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank.
Har du frågor om innehållet i fakturan kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

Kontakta oss

Behöver du ytterligare information om elektronisk faktura, kontakta Ludvika kommuns växel via telefon 0240-860 00 eller e-post e-faktura@ludvika.se.

Ludvika kommun

info@ludvika.se
0240-860 00

Sidan uppdaterades: