Upplev, äta, bo och shoppa

Det finns många fina platser att uppleva i kommunen. Här finns tips på några olika ställen att besöka.

Upptäck unika Ludvika. På sidan unikaludvika.se Länk till annan webbplats. finns framförallt tips på shopping och boende i och i kring Ludvika, men även ett och anat evenemangstips.

Upptäck Grängesberg med omgivingar. På sidan mittgrangesberg.se Länk till annan webbplats. finns tips på var du kan uppleva, äts, bo och shoppa i och i närheten av Grängesberg.

Bakelse, ordmoln från Grängesberg, Kyrkviken.

Upplev, bo, ät och shoppa runt sjöarna

Upplev, bo, ät och shoppa runt sjöarna Väsman, Björken, Bysjön och saxen. Tips på smultronställen med närodalt och närproducerat i och omkring bland annat Nyhammar, Grangärde, Sunnansjö, Saxdalen och Sörvik. Se den digitala broschyren Upplev, bo, äta och shoppa runt sjöarna Länk till annan webbplats..

Karta med tips på upplevelser, bo, äta och shoppa kring de största sjöarna i Ludvika kommun.

Här kan du campa

Bland de ställplatser och campingar som finns i Ludvika med omnejd ingår:

• Skuthamn, Ludvika.
  • Café & Dé, Saxdalen.
  • Brygghuset, Björnhyttan.
  • Kyrkviken, Grängesberg.
  • Fjällberget, Grängesberg.
  • Rossa camping, Grangärde.
  • Tillmans, Grangärde.
  • Rosahöjden, Fredriksberg.
  • Hagge golfklubb.
  • Silverhöjdens camping
  • Malingsbo camping.

Räfsnäs camping

Räfsnäs camping är öppen under sommaren 2023 men utan service. Den som önskar är välkommen att använda någon av de 44 platserna för husvagnar/husbilar.

Det finns ingen personal och service på plats.

• Det finns tillgång till färskvatten.
  • För tömning av toaletter med mera hänvisar vi i första hand till ställplatsen i Skuthamn, Ludvika.

Visitdalarna

Visitdalarna.se Länk till annan webbplats. kan du få hjälp med att hitta och boka boende oavsett om det är hotell, stugbyar, vandrarhem, camping eller liknande. Där finns även information och tips om aktuella evenemang, upplevelser, restauranger, shopping och spännande besöksmål.

Upplev Ekomuseum Bergslagen

De flesta besöksmålen är autentiska och finns på samma plats i landskapet som när de en gång var i bruk. Platserna berättar idag om liv och arbete, teknik och bergsbruk i Bergslagen förr. Läs mer på sidorna:

Karta ekomuseum bergslagen

Kultur- och samhällsutvecklingsförvaltningen