Kommunstyrelsen och övriga nämnder

    Nämnden är den politiska ledningen för ett speciellt kommunalt område, till exempel skola, miljö och kultur.

    Nämnden ansvarar för att verksamheten bedrivs efter uppsatta mål, förbereder ärenden som ska beslutas av fullmäktige och genomför beslut som fattas i fullmäktige. Det är också nämndens uppgift att informera och kommunicera med allmänheten om verksamhetens tjänster.

    Kommunfullmäktige beslutar vilka nämnder som ska finnas och väljer ledamöter för nämnderna.

    Under varje nämnd finns en förvaltning bestående av tjänstepersoner som arbetar efter de beslut som nämnden fattat.

    Här listas de nämnder som är aktuella för Ludvika kommuns verksamhet:

    Kommunstyrelsen

    Kommunstyrelsen är kommunens verkställande organ - "kommunens regering". Styrelsen ska se till att kommunfullmäktiges beslut blir genomförda. Kommunstyrelsen förbereder alla ärenden som ska beslutas av fullmäktige.

    Kommunstyrelsen har 15 ledamöter som utses av kommunfullmäktige.
    Sammanträde hålls i regel en gång per månad och är inte offentliga.
    Kommunstyrelsens ordförande är politiker på heltid och har titeln kommunalråd.

    Kommunstyrelsens utskott är arbetsutskott, personalutskott, tillväxtutskott, arvodesutskott och förhandlingsutskott.

    Krisledningsnämnden

    Krisledningsnämndens uppgift är att fungera som kommunens ledningsfunktion vid extraordinära händelser. Nämnden kan bara träda i funktion i samband med sådana händelser. Med extraordinär händelse menas exempelvis ett långvarigt elavbrott eller stora översvämmingar.  Krisledningsnämnden har samma ledamöter som kommunstyrelsen.

    Samhällsbyggnadsnämnden

    Samhällsbyggnadsnämnden ansvarar för bland annat förvaltning och underhåll av gator och parker, lokala trafikföreskrifter, planering, projektering och exploatering, tillsammans med miljöfrågor och övriga myndighetsfrågor.

    Kultur- och fritidsnämnden

    Kultur- och fritidsnämnden ansvarar för verksamhetsområdena kultur och ungdom samt fritid och idrott inom samhällsbyggnadsförvaltningen.

    Myndighetsnämnden miljö och bygg

    Myndighetsnämnden miljö- och bygg ansvarar för bland annat ärenden rörande bygglov, bostadsanpassning, miljö, hälsoskydd, radon och livsmedel.

    Social- och utbildningsnämnden

    Nämnden ansvarar för social- och utbildningsförvaltningen och därmed alla resurser riktade till barn- och ungdomar.  Där ingår social välfärd, förskola, förskoleklass, grundskola, särskola och fritidshem.

    Vård- och omsorgsnämnden

    Har ansvar för äldreomsorg, stöd och service till personer med funktionsnedsättningar, hälso- och sjukvårdsinsatser och kostenhet för äldreomsorg, skola, fritids- och barnomsorg.

    Valnämnden

    Valnämnden ansvarar för att genomföra allmänna val till riksdagen, kommun- och landstingsfullmäktige och för val till Europaparlamentet. Vid sidan av dessa val kan det även förekomma folkomröstningar som riksdagen, kommun- eller landstingsfullmäktige beslutar om. En folkomröstning kan äga rum i samband med övriga val eller hållas självständigt.

    Gemensam överförmyndarnämnd

    Ludvika kommun samverkar med flera dalakommuner och har ett gemensamt kontor (i Borlänge) för handläggning av överförmyndarärenden och sedan 1 januari 2019 också en gemensam överförmyndarnämnd.

    Överförmyndaren/överförmyndarnämnden är en kommunal myndighet. Dess främsta uppdrag är att se till att de som inte kan eller får ta hand om sina angelägenheter, det vill säga hantera sin ekonomi, bevaka sin rätt eller sörja för sin person, får sina behov tillgodosedda genom att god man eller förvaltare utses.

    På hemsidan för Överförmyndare i samverkan i Falun-Borlängeregionenlänk till annan webbplats får du veta mer om vem som kan få god man och vad gode mannen har för uppgifter. Där finns även alla aktuella blanketter för anmälan, ansökan, årsräkning med mera.

    Gemensamma nämnden för alkohol, tobak och receptfria läkemedel

    Ludvika kommun samverkar med flera dalakommuner i tillståndsfrågor som rör servering av alkohol och försäljning av tobak, folköl och receptfria läkemedel. Syftet med samarbetet är att erbjuda hög kompetens och bra service.

    Den gemensamma nämndenlänk till annan webbplats och Tillstånd, regler och tillsyn för alkohol, tobak och läkemedellänk till annan webbplats sköts av Falu kommun.

    Gemensam nämnd för upphandlingssamverkan

    Den gemensamma nämnden för upphandlingssamverkan ansvarar för upphandling i de samverkande kommunerna Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hedemora och Ludvika.

    Undantaget från ansvaret är bland annat direktupphandlingar och byggentreprenader.

    Det gemensamma upphandlingscentret är lokaliserat till Ludvika. Upphandlingscentret ingår i Ludvikas kommunstyrelsens förvaltning.

    Gemensamma nämnden Hjälpmedelsnämnden Dalarna

    Hjälpmedelsnämnden Dalarna är en gemensam nämnd för kommunerna i Dalarna samt Region Dalarna.

    Hjälpmedelsnämnden i Dalarna inrättades den 1 januari 2014. I nämnden ingår Region Dalarna och länets 15 kommuner. Region Dalarna har tre ledamöter i nämnden och dalakommunerna har vardera en ledamot. Region Dalarna är värdkommun och hjälpmedelsnämnden ingår i dess organisation.

    Gemensamma nämnden Språktolknämnden i Dalarna

    Språktolknämnden i Dalarna är en gemensam nämnd för Landstinget Dalarna och flera av Dalarnas kommuner och har ansvar för språktolkförmedlingsverksamhet.  Från 1 januari 2018 hör även Ludvika kommun till den gemensamma nämnden.

    Borlänge kommun är värdkommun och verksamheten har sitt arbetsställe och säte i värdkommunen och ingår i dess organisation.

    Kontakta oss

    Ludvika kommun
    info@ludvika.se
    0240-860 00

    Sidan uppdaterades: 2019-10-07

    På www.ludvika.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.