Anmälan om feriejobb inom föreningar och kommun

Nu är ni i föreningar och Ludvika kommun välkomna att anmäla intresse för att ta emot ungdomar för feriejobb sommaren 2024. De ungdomar som har rätt att få feriejobb är de som är folkbokförda i Ludvika kommun och är födda 2006, 2007 eller 2008.

Anmälan om feriejobb är stängd!

I år kommer Ludvika kommun att sköta administrationen kring feriejobbarna. Lönen betalas ut direkt från Ludvika kommun och det är kommunen som anställer ungdomen. Vi kommer att använda ett nytt system, MatchaNu, där all hantering av feriejobben sker. Alla jobb annonseras i feriejobbssystemet. Det är även där ansökningarna kommer in och administreras.

I sin ansökan kommer ungdomarna att fylla i ett frågeformulär som är framtaget från de kunskaper och erfarenheter som föreningar eller kommunala verksamheter uppgett. Till exempel geografiskt område man kan jobba i, aktiv i en förening, simkunnig, språk, vilka olika arbetsuppgifter man önskar jobba med.

De yngsta ungdomarna, i år födda 2008, matchas först ut mot feriejobb. Målet är att alla ungdomar som söker ska ha en möjlighet att få ett feriejobb under en 3 års period.

När matchningen är klar skickas en förfrågan ut till ungdomen som dom får tacka ja eller nej till.

När den matchningen är klar så sköter vi i Ludvika kommun det administrativa, anställer och betalar ut lön, föreningen/ kommunala verksamheter får namnen och kan då ta kontakt för att göra det ni behöver.

Vi ser fram emot ett gott samarbete sommaren 2024!

Perioder 2024

• Period 1 vecka 25, 26, 27
  • Period 2 vecka 28, 29, 30
  • Period 3 vecka 31, 32, 33

Så här går det till!

• Fyll i formuläret nedan, senast 18 februari
  • Ludvika kommun sammanställer alla platser.
  • Jobben publiceras senast 23 februari på ludvika.se.
  • Ansökningarna från ungdomarna kommer in feriejobbssystemet.
  • Ansökningstiden är till och med 14 april.
  • Ungdomarna ansöker och fyller i ett frågeformulär som är framtaget från de kunskaper och erfarenheter som föreningar eller kommunala verksamheter uppgett.
  • Detta matchas mot det som föreningarna och de kommunala verksamheterna uppgett att man behöver för att kunna få jobba hos dem.
  • När matchningen är klar så skickas en förfrågan ut till ungdomen som dom får tacka ja eller nej till.
  • Föreningen/ kommunala verksamheter får namnen och kan då ta kontakt för att göra det ni behöver.
  • Ungdomarna meddelas senast 17 maj.

Viktigt att veta!

• Ungdomen måste vara folkbokförd i Ludvika kommun.
  • Född år 2006, 2007 eller 2008.
  • En vuxen handledare har det övergripande ansvaret och måste finnas närvarande på arbetsplatsen hela tiden.
  • Arbetstiden Ludvika kommun ersätter är 6 timmar/dag, inklusive 30 min rast som ingår i arbetstiden och totalt max 90 timmar/ungdom.
  • Arbetet ska ske under dagtid under vardagar.
  • Perioderna är på tre veckor.
    Period 1 vecka 25, 26, 27
    Period 2 vecka 28, 29, 30
    Period 3 vecka 31, 32, 33
  • Det är Ludvika kommun som anställer och betalar ut lön till ungdomen.
  • Alla övriga kostnader betalas av er.
  • Lönen är avtalsenlig:
    Det år personen fyller 18 år, 100 kr/timme.
    Under 18 år, 83 kr/timme
    (Lönen ovan är enligt 2023, kan komma att ändras inför sommaren 2024, meddelas senare).
  • Ungdomen får endast arbeta en period/år med ersättning via kommunen.
  • Vårdnadshavare måste samtycka skriftligt till anställning för ungdomar under 18 år.

Viktigt för er som tar emot feriejobbare

Lotta Eriksson

Monica Lundholm