Personlig assistans

Personlig assistans är endast till för dig som assistansberättigad. Du ska ges möjlighet att leva ett självständigt liv där du som enskild är delaktig i alla insatser som ges. Till exempel inköp, matlagning, städning och personlig omsorg.

För att få personlig assistans måste du ha behov av följande:

  • hjälp med personlig hygien
  • hjälp med måltider
  • hjälp med att klä av och på dig
  • hjälp med att kommunicera
  • annan hjälp som förutsätter ingående kunskaper om den funktionshindrade.

För hjälp under 20 timmar per vecka ansvarar kommunen för assistanskostnaderna. Om du behöver assistans mer än 20 timmar per vecka kan du ansöka om statlig assistansersättning från Försäkringskassan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Hur väljer du assistansanordnare?

Du kan välja kommunen eller en privat utförare som assistansanordnare eller få ekonomiskt stöd och själv vara arbetsgivare. Stödet ska ges av ett begränsat antal personer, personliga assistenter. Du har genom samråd med enhetschef möjlighet att påverka valet av dina personliga assistenter.

Ett avtal upprättas mellan dig och din assistansanordnare kring utformning, schemaläggning och genomförande. Assistansanordnaren svarar då för det praktiska kring anställning, löneutbetalning, personal och administration.

Kommunen som assistansanordnare

Vi skriver en överenskommelse och planerar tillsammans assistansens utformning. Kommunen ansvarar för anställning av personliga assistenter samt ledning och samordning av assistansen.

Ansökan

Du kan ansöka om personlig assistans genom att fylla i blanketten Ansökan om särskilda insatser enligt LSS. Du kan även kontakta biståndshandläggare genom servicetelefonen för ansökan eller mer information.

Kontakta oss

Servicetelefon för äldre- och handikappomsorg

Vardagar klockan  9:30-11:30

0240-868 37

Vård- och omsorgsförvaltningen
vard.omsorg@ludvika.se
0240-860 00

Sidan uppdaterades: