Brottsförebyggande arbete

Ludvika kommun arbetar brottsförebyggande på olika sätt. Arbetet sker internt med bland annat skolorna och socialtjänsten men även externt med bland andra Polisen.

Kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete

I juli 2023 kom en ny lag (2023:196) om kommuners ansvar för brottsförebyggande arbete. Lagen innebär att kommunerna ska arbeta brottsförebyggande genom ett kunskapsbaserat arbete. Varje kommun ska ta fram en lägesbild inom sitt geografiska område som ska fungera som ett underlag för att besluta om en plan för vilka åtgärder som kommunen avser vidta för att förebygga brott.

BRÅ (Brottsförebyggande rådet)

Ludvika har ett brottsförebyggande råd, BRÅ, vars handlingsprogram har fastställts av kommunfullmäktige. Det övergripande målet för det brottsförebyggande arbetet är att "öka tryggheten och minska brottsligheten".

Ur handlingsprogrammet: "Att minska brottsligheten och skapa ökad trygghet i samhället är allas ansvar och genom att bilda ett brottsförebyggande råd ökas förutsättningarna för samtliga intressenter att verka gemensamt för detta".

De åtgärder som vidtas ska syfta till att minska individers benägenhet att begå brott och att minska antalet tillfällen och situationer som kan ge upphov till brott.

Läs mer:

FAS (Förebyggande arbete i samverkan)

Det finns en grupp som kallas FAS och träffas varje onsdag morgon för att skapa en gemensam och aktuell lägesbild. I gruppen finns representation från kommunens säkerhetsenhet, grundskolans elevhälsa, högstadie- och gymnasieskolorna, socialtjänsten, AMI (arbetsmarknads- och integrationsenheten), fritidsgårdarna, folkhälsostrateg, Polisen, ungdomsmottagningen (Regionen), kommunala fastighetsbolag, Svenska kyrkan, Räddningstjänsten, vaktbolag, Unika Ludvika.

Punkter som tas upp vid varje tillfälle:

  • Ordningsstörningar och otrygghet
  • Hot och våld
  • Våldsbejakande extremism och kriminella nätverk
  • Ungdomar/skolor
  • Alkohol, narkotika, dopning och tobak
  • Övrigt
  • Positiva åtgärder eller händelser som syftar till att öka tryggheten och förebygga sociala risker?

En månadsrapport för Ludvika sammanställs och skickas till länsstyrelsen Dalarna som i sin tur sammanställer en regional lägesbild. FAS-gruppens arbete redovisas i det lokala BRÅ.

Samverkan med Polisen

Kommunen har god samverkan med Polisen. Kommunpolisen är kommunens väg in till Polisen.

Samverkansöverenskommelse mellan kommunen och Polisen

Samverkansöverenskommelsen är ett verktyg för att skapa struktur och systematik i samverkan mellan polis och kommun. Den utgör ett gemensamt dokument, som beskriver de problem parterna valt att samverka om.

Kontakta oss
Ludvika kommun
info@ludvika.se
0240-860 00

Sidan uppdaterades: