Att se och göra i Ludvika

I Ludvika kan du välja att vara aktiv eller bara ta det lugnt. Ge dig ut i den vackra naturen och njut av skogarnas skönhet och några av de många sjöarna och vattendragen. Här finns ett stort utbud av utomhusaktiviteter för hela familjen, både vinter- och sommartid. Det finns även massor av spännande musikupplevelser, trivsamma evenemang och intressanta kulturarrangemang. I Ludvika finns helt enkelt något för alla

Kyrkviken, Grängesberg. Ung kille på väg mot sjön med en SUP.

Njutning i kylan Outdoor – vinter

Snön ligger gnistrande vit och inbjuder till skidåkning på både längden och tvären. Säfsen har 18 nedfarter av olika svårighetsgrad. Där finns en snowpark för dig som är lite mer våghalsig, barnens skidland, många kilometer längdspår och massor av andra roliga snöaktiviteter. I Grängesberg finns Fjällberget med två nedfarter och snowpark.

Vill du hellre åka längd finns det många möjligheter, bland annat på Grotfallets skidstadion, Ljungåsens friluftsområde, Källbottens skidanläggning, Biskopsnäset och Åvallen i Nyhammar. Missa heller inte Väsman VinterArena på sjöarna Väsman och Burtjärn med upplogad skridskobana och skidspår när isarna är bra. Dessutom finns spår, ofta med belysning, på många andra håll i kommunen. För fler skidspår se skidspar.se.

Crosscountry skier, Ljungåsen Ludvika municipallity

Naturen runt knuten Outdoor – sommar

Långa ljusa dagar inbjuder till aktiviteter utomhus. Vandra i vacker natur kan du göra på mängder av olika ställen. Några exempel är stigarna runt den historiska finngården Rikkenstorp, Romboleden och de fina vandringslederna kring Saxdalen.

Att cykla på någon av de många grus- och skogsvägarna i kommunen kan vara en härlig naturupplevelse, liksom att välja de asfalterade cykelbanorna runt sjön Väsman. I Säfsen finns flera mil mountainbikeleder av olika svårighetsgrad.

Om du vill fiska finns många sjöar med gott om fisk, du kan till och med hyra dig en alldeles egen sjö. Fiskevårdsföreningarna planterar ut tiotals ton med öring och regnbåge varje år.

Golf kan du spela på Hagge golfklubbs 18-hålsbana eller Svanskogens ”pay and play”-bana med 9 hål

Säfsen Resort, Fredriksberg

Kul för hela familjen – Familjeaktiviteter ute

I Ludvika kommun finns många härliga platser för bad och lek. Ett fint exempel är Kyrkviken utanför Grängesberg. Ta en fika i kiosken och njut av den underbara långgrunda sandstranden. Lokmuseet och Motor[1]och nostalgimuseet i Grängesberg är roliga och spännande, inte minst för den fordonsintresserade.

På Hammarbacken i Ludvika finns barnevenemang, musik och andra aktiviteter för alla åldrar under sommaren.

Gränges Hyrkart erbjuder många roliga och utmanande aktiviteter på motorstadion i Grängesberg. Utmana familjen eller kompisgänget på en bangolfrunda vid Väsmanstrand. På flera platser i kommunen finns det pumptrackbanor för cykel och utegym. Se var de finns och hitta fler tips på ludvika.se/aktiviteter.

Go-kart, Grängesberg

Kul för hela familjen – Familjeaktiviteter inne

Samla familjen och gör något kul tillsammans! I Ludvika sporthall finns ett varmt och skönt familjebad med bubbelpool, badlagun och rutschkanor som passar både stora och små, simhall med 25-metersbassäng, bowlinghall med åtta banor, välutrustat gym och ett café som serverar fika och lunch.

I Grängesberg finns ett mindre badhus. På Snowcamp i Säfsen finns en inomhusarena med stora studsmattor och skumgummigrop. Är du sugen på en padelmatch så har VB Padel en hall i Ludvika och utomhusbanor i Hagge. I Hagge finns även en av Sveriges bästa golfanläggningar.

Cassels Consert Hall

Det händer något året runt Evenemang

I Ludvika kommun finns många arrangemang för allmänheten, inte minst på Aveny i Ludvika Folkets hus och i den anrika konsertlokalen Cassels i Grängesberg. Håll koll på visitdalarna.se, ludvika.se och annonser!

Det finns en rad återkommande evenemang. Ludvika stadslopp och cykeltävlingen Finnmarksturen är två av de stora. Nationaldagen och midsommar firas på flera platser. Dans runt stången är det bland annat på Gammelgården i Ludvika, i Disponentparken i Grängesberg och vid hembygdsgården i Sunnansjö. Under sommaren kan ni även besöka Gasoline Revival i Grängesberg, Dan Andersson-veckan, Festivalen och Scensommar. Vinterfestivalen i Ludvika och mysiga julmarknader runt om i kommunen är välbesökta under vintern.

Consert nearby lake Väsman

Mer inspiration?

Besök någon av våra fysiska Infopoints, som finns runt om i hela Ludvika. Här guidas du till besöksmål och upplevelser och kan även få kartor och broschyrer för området.

Kultur- och samhällsutvecklingsförvaltningen

kultur.samhallsutveckling@ludvika.se